Støjbelastede arealer er blandt andet områder i nærheden af:
- Skydebaner
- Motorsportsbaner
- Lufthavne/flyvepladser
- Forsvarets øvelsesområder
- Vindmøller
- Erhvervsområder til virksomheder med særlige beliggenhedskrav
Støjfølsom arealanvendelse er blandt andet:
- Boligområder
- Undervisningsinstitutioner for børn
- Kirkegårde
- Parker og andre offentligt tilgængelig rekreative arealer
- Campingpladser
- Kolonihaver
- Kontorer
- Hoteller
Forsvarets områder
Der er udpeget støjkonsekvenszone omkring forsvarets øvelsesområde ved Borris. En del af denne støjkonsekvenszone ligger i Herning Kommune ved Sdr. Felding. Se kortbilag 5.
Der er udpeget støjkonsekvenszone omkring forsvarets øvelsesområde ved Holstebro. En mindre del af denne støjkonsekvenszone ligger i Herning Kommune nord for Vind. Se kortbilag 5.
Der er udpeget støjkonsekvenszone omkring forsvarets øvelsesområde ved Karup. En mindre del af denne støjkonsekvenszone ligger i Herning Kommune nord for Haderup.
Grundlag for udpegningerne
Bestemmelserne om støjbeskyttelse i planloven skal sikre, at den fysiske planlægning medvirker til at forebygge, at der opstår konflikter mellem støjende og støjfølsomme anvendelse. Fremtidige boligområder/brugere af støjfølsomme anlæg sikres mod støjgener samtidigt med, at eksisterende støjende virksomheder og anlæg ikke udsættes for krav om øget støjdæmpning.
Områder med eksisterende eller planlagte støjende aktiviteter eller anvendelser skal derfor beskyttes mod placering af støjfølsom anvendelse i deres nærhed. Dette kan gøres ved, at der i planer indarbejdes støjkonsekvenszoner (se kortbilag 5). Ved fastsættelse af disse zoner, tages der udgangspunkt i, at støjbelastede arealer er områder, hvor støjniveauet er højere end Miljøstyrelsens vejledende grænseværdi for den støjfølsomme anvendelse.
Der kan gives tilladelse til støjfølsomme aktiviteter eller anvendelser inden for støjkonsekvenszonerne, hvis den støjfølsomme anvendelse kan sikres mod støjgener, jf. Planlovens §15a. og Miljøstyrelsens vejledninger. Tilsvarende tilladelser i støjkonsekvenszoner omkring Forsvarets øvelsesområder kan kun gives med Miljø- og Fødevareministeriets tilladelse.
Særlige forhold vedrørende de enkelte typer af støjbelastede arealer
Forsvarets øvelsesområder ved Borris, Holstebro og Karup
Øvelsesområderne påvirker omgivelserne med støj. Dette har blandt andet betydning for byudviklingsmulighederne i Sdr. Felding, som ligger tæt på øvelsesområdet ved Borris (Borris Skydeterræn).
Der er fastlagt støjkonsekvenszoner inden for områder, hvor støjbelastningen er større end 55dB (A)I. Der kan derfor ikke planlægges eller etableres bebyggelser, aktiviteter eller anlæg som er følsomme for støj. Støjgrænserne er et udtryk for støjbelastningen angivet som en årsmiddelværdig, korrigeret for dag-, aften-, nat- og weekendtillæg. For at undgå begrænsninger i Forsvarets aktivitetsniveau i øvelsesområderne giver Staten (som er myndighed på området) som hovedregel ikke tilladelse til støjfølsom anvendelse i støjkonsekvenszonerne. Dette gælder også for yderligere byudvikling i støjkonsekvenszonerne, hvor der er påbegyndt byudvikling. Dog kan miljø- og fødevareministeren, efter udtalelse fra forsvarsministeren i særlige tilfælde og efter en konkret vurdering, tillade fornyelse og udvikling af bymæssig bebyggelse i udkanten af støjkonsekvensområderne efter bestemmelserne i planlovens § 15a.
Formålet med dette er, at udviklingen omkring forsvarets øvelsesområder ikke låses fast. Det er en betingelse, at byudviklingen skal være af væsentlig betydning for kommunen og støjbelastningen må ikke overstige 55 dB(A)I væsentligt.
Skydebaner
Der er udlagt vejledende støjkonsekvenszoner omkring alle skydebaner i kommunen.
Zonerne er fastlagt ud fra, at støjfølsom arealanvendelse nærmere end 3 km fra langdistancebaner og kortdistancebaner, hvor der skydes med grovpistol. Flugtskydningsbaner må kun ske på baggrund af en nærmere kvalificeret vurdering af støjen fra den pågældende skydebane.
Ved øvrige kortdistancebaner må støjfølsom anvendelse nærmere end 500 meter fra banen kun ske på baggrund af en nærmere kvalificeret vurdering af støjen.
I Viborg Kommune ligger Flugtskydningscenter Karup tæt ved kommunegrænsen. Den del af støjkonsekvenszonen, der ligger i Herning Kommune, er derfor taget med.
Motorsportsbaner
Der er enkelte motorsportsbaner (gokart og bocart) samt et køreteknisk anlæg ved Hammerum og Rigspolitiets øvelsesbane ved Karup Lufthavn. Der er udlagt vejledende støjkonsekvenszoner på 1.000 meter omkring de to sidstnævnte anlæg.
Ved konkrete projekter om placering af støjfølsom anvendelse nærmere end 1.000 meter fra et af disse anlæg, skal den præcise støjkonsekvenszone fastlægges. Inden for denne støjkonsekvenszone må der som udgangspunkt ikke etableres støjfølsomme anvendelser.
Karup Lufthavn
Lufthavnen er placeret i Viborg Kommune. Der er angivet de dele af støjkonsekvenszonerne, som rækker ind i Herning Kommune. Inden for den yderste afgrænsning (> 50 dB) må der ikke etableres rekreative områder med overnatning. Inden for den inderste afgrænsning (> 55 dB) må der ikke etableres boligområder og andre støjfølsomme anvendelser.
Flyvepladser
Der er udlagt konsekvenszoner omkring Herning Lufthavn. Inden for den yderste afgrænsning (> 50 dB) må der ikke etableres rekreative områder med overnatning. Inden for den inderste (> 55 dB) må der ikke etableres boligområder og andre støjfølsomme anvendelser. Der er på tilsvarende vis udlagt konsekvenszoner omkring helikopterlandingspladsen ved DNV- Gødstrup (det nye sygehus).
De private flyvepladser og helikopterlandingspladser ved Sdr. Felding er markerede på kortet. Da disse i forvejen ligger inden for støjkonsekvensområdet omkring Forsvarets øvelsesterræn ved Borris, er der ikke angivet støjkonsekvenszoner for disse. Desuden er aktiviteten på disse pladser meget lav.