Veje
1. De på kortbilag 8 viste statsveje og kommuneveje udpeges som veje af regional betydning
2. Der reserveres plads til de på kortbilag 8 angivne nye vejstrækninger. Boligområder og anden støjfølsom anvendelse skal planlægges, så der er en afstand på 100 - 200 m mellem den støjfølsomme anvendelse og disse nye vejstrækninger, medmindre der er foranstaltninger, som begrænser støjen til højest Lden 58 dB
3. Det skal sikres, at byudviklingen sker så der, så vidt muligt, ikke skal etableres nye vejtilslutninger til det overordnede vejnet
4. I udformning af nye vejanlæg tages hensyn til Internationale Naturbeskyttelsesområder og landbrugsejendommes struktur- og arronderingsforhold, eventuelt ved gennemførelse af jordfordeling
5. Vejforsyningskorridorer hvori der ikke kan etableres langsgående ledningsanlæg fremgår af kortbilag 8
6. Vejdirektoratets arealreservationer til nye vejanlæg fremgår af kortbilag 8.
7. Der skal arbejdes for opgradering af det statslige vejnet i Midt- og Vestjylland
Cykelruter og cykelstier
8. De nationale og regionale cykelruter fremgår af kortbilag 8. Ruterne afmærkes og kan bestå af selvstændige stier, cykelbaner eller eksisterende veje
9. På kortbilag 8 er vist, hvor der er cykelfaciliteter på vejene i kommunen
10. Udbygningen af stiforbindelser til et fremtidig sammenhængende stinet som udpeget i cykelstiplan fremgår af kortbilag 8
Kollektiv trafik
11. Jernbanen skal indarbejdes som grundlag for kommende byudvikling efter nærbaneprincippet, der er fastlagt i mobilitetsstrategien
12. Der skal etableres superstoppesteder, de steder i det kollektive net, hvor der er mange passagerer, der skifter mellem forskellige transportformer
13. Der skal etableres tilstrækkelige parkeringsmuligheder, både for biler og cykler, ved terminaler og stoppesteder. Der skal være tilstrækkelig mulighed for såvel langtidsparkering (kombinerede bil/bus/tog rejser) samt for afsætning/afhentningssteder
Lufthavne og Flyvepladser
14. Der udlægges areal omkring Herning Lufthavn, så denne kan opretholdes som offentlig regional og lokal instrumentlufthavn og der reserveres endvidere areal til eventuel udvidelse af pladsen
15. Der må ikke etableres anlæg og bebyggelse, som indebærer risiko for flytrafikken i indflyvningszonerne omkring lufthavnen og flyvepladser. Reguleringen af disse forhold og af eksisterende forhold sker efter Lov om luftfart
Støjzoner
16. Ved nyudlæg og byudvikling overholdes miljøstyrelsens vejledende støjgrænser for den vægtede døgnækvivalens Lden:
-
- 58 dB omkring større veje
- 64 dB omkring jernbaner
- 50 dB omkring Herning Lufthavn. Støjzonen skal tage hensyn til påtænkte udvidelser
- 45 dB omkring lokale lufthavne og flyvepladser
17. Ubebyggede arealer inden for de angivne støjzoner langs veje og baner, må ikke udlægges til bolig-bebyggelse eller lignende støjfølsom anvendelse. Det gælder dog ikke, hvis støjdæmpning langs veje og jernbaner sikrer, at støjniveauet (Lden) i de nye områder ikke bliver over 58 dB ved større veje og 64 dB ved jernbane
18. Kortbilag 5 viser flystøjkonturer for Herning Lufthavn og Karup Lufthavn, samt helikopterlandingspladsen ved Gødstrup hospital
19. Ubebyggede arealer indenfor støjzonerne 50 dB(A) omkring Herning Lufthavn og 45 dB(A) omkring de lokale flyvepladser må ikke udlægges til boligbebyggelse eller lignende støjfølsom anvendelse
20. Ubebyggede arealer indenfor støjzonen 45 dB(A) omkring flyvepladser må ikke udlægges til rekreative formål med overnatning (sommerhuse, campingpladser o.l.)
21. Ved driften af luftfartsskole skal der angives nye støjzoner for Herning Lufthavn. Støjzonerne skal angives svarende til 50 dB(A) (Lden) og 45 dB(A) (Lden) for flyvepladsens samlede flytrafik. I det omfang en eksisterende støjzone overlapper ny støjzone for samme støjniveau, kan angivelsen ved optegning af ny støjzone udelades